Op 9
maart heb ik samen met een aantal medestudenten een bezoek gebracht aan het X11
in Utrecht. Een vriend van mij geeft hier nu 5 jaar les in het vak
maatschappijleer. Het X11 is een school voor grafimedia, wat betekent dat de
leerlingen het leuk vinden om creatief bezig te zijn. Een (groot) deel van de
lessen heeft dan ook een (deels) creatieve invulling.
Daarnaast begint de school nu met een nieuw
onderwijsconcept. Er is een nieuwe locatie gevonden waar dit concept vanaf 9
maart tot het einde van het schooljaar getest gaat worden. Het idee is dat
leerlingen 1x per maand een hele week op deze nieuwe locatie werken aan een
onderzoek, waar zij op maandag mee beginnen en waarover vrijdag een presentatie
gegeven moet worden. De leerlingen mogen in deze week alle beschikbare
materialen gebruiken en aan elke aanwezige docent informatie vragen. De school
beschikt over nieuwe technieken, waarbij de 3D-printers een prominente plek
krijgen.
Het idee dat leerlingen zelf een onderzoek
doen op basis van hun eigen interesse en dat zij daarvoor zelf mogen uitzoeken
wie en wat zij nodig hebben spreekt me erg aan. Dit is wat mij betreft een stap
richting het onderwijs van de toekomst: leerlingen nieuwsgierig maken en zelf
antwoorden laten vinden op hun eigen vragen. De docent is hierbij natuurlijk
heel belangrijk als begeleider, maar niet meer als informatiepunt. De
informatie kunnen de leerlingen op andere manieren verkrijgen. De docent stuurt
hen daarin en wijst hen de weg.
In mijn achterhoofd had ik gedurende het
bezoek natuurlijk steeds mijn herontwerp. Dit herontwerp richt zich op het
behandelen van de actualiteit binnen verschillende lessen. Het behandelen van
de actualiteit is belangrijk, om leerlingen wegwijs te maken in de maatschappij
en hen te leren hoe ze hun eigen mening gefundeerd moeten vormgeven. Helaas
ontbreekt het docenten vaak aan tijd om veel met de actualiteit te doen. Het
volgen van de methode is dan een stuk ‘docent-vriendelijker’. Een gemiste kans, als er zoveel actueels te
vinden is dat ook nog vaak in verband kan worden gebracht met het verleden.
Het idee dat leerlingen dan zelf een
onderzoek gaan doen en steeds beter leren hoe ze dat op de goede manier aan
moeten pakken, houdt in die zin verband met mijn herontwerp dat leerlingen ook
bij mijn model zelf op onderzoek uit moeten gaan. In het begin is dit misschien
wat lastiger, maar als leerlingen hierin zelfstandiger worden en beter snappen
welke wegen ze moeten bewandelen en waar ze informatie kunnen vinden, zal ook
dit steeds minder problemen opleveren.
Over een jaar wil ik graag terug naar het X11
om te zien hoe hun concept uiteindelijk vorm heeft gekregen. Omdat wij ons
bezoek brachten op het moment dat de locatie voor het eerst open was voor de
leerlingen, was er nu nog niet veel te zien. Het meubilair bestond vooral uit
stoelen, de rest zou pas later die week bezorgd worden. Maar het kan snel gaan
in het onderwijs. Wie weet heeft de rest van Nederland over een jaar ook al
veel gehoord van het X11.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten