zondag 15 maart 2015

X11


Op  9 maart heb ik samen met een aantal medestudenten een bezoek gebracht aan het X11 in Utrecht. Een vriend van mij geeft hier nu 5 jaar les in het vak maatschappijleer. Het X11 is een school voor grafimedia, wat betekent dat de leerlingen het leuk vinden om creatief bezig te zijn. Een (groot) deel van de lessen heeft dan ook een (deels) creatieve invulling.

Daarnaast begint de school nu met een nieuw onderwijsconcept. Er is een nieuwe locatie gevonden waar dit concept vanaf 9 maart tot het einde van het schooljaar getest gaat worden. Het idee is dat leerlingen 1x per maand een hele week op deze nieuwe locatie werken aan een onderzoek, waar zij op maandag mee beginnen en waarover vrijdag een presentatie gegeven moet worden. De leerlingen mogen in deze week alle beschikbare materialen gebruiken en aan elke aanwezige docent informatie vragen. De school beschikt over nieuwe technieken, waarbij de 3D-printers een prominente plek krijgen.

Het idee dat leerlingen zelf een onderzoek doen op basis van hun eigen interesse en dat zij daarvoor zelf mogen uitzoeken wie en wat zij nodig hebben spreekt me erg aan. Dit is wat mij betreft een stap richting het onderwijs van de toekomst: leerlingen nieuwsgierig maken en zelf antwoorden laten vinden op hun eigen vragen. De docent is hierbij natuurlijk heel belangrijk als begeleider, maar niet meer als informatiepunt. De informatie kunnen de leerlingen op andere manieren verkrijgen. De docent stuurt hen daarin en wijst hen de weg.

In mijn achterhoofd had ik gedurende het bezoek natuurlijk steeds mijn herontwerp. Dit herontwerp richt zich op het behandelen van de actualiteit binnen verschillende lessen. Het behandelen van de actualiteit is belangrijk, om leerlingen wegwijs te maken in de maatschappij en hen te leren hoe ze hun eigen mening gefundeerd moeten vormgeven. Helaas ontbreekt het docenten vaak aan tijd om veel met de actualiteit te doen. Het volgen van de methode is dan een stuk ‘docent-vriendelijker’.  Een gemiste kans, als er zoveel actueels te vinden is dat ook nog vaak in verband kan worden gebracht met het verleden.

Het idee dat leerlingen dan zelf een onderzoek gaan doen en steeds beter leren hoe ze dat op de goede manier aan moeten pakken, houdt in die zin verband met mijn herontwerp dat leerlingen ook bij mijn model zelf op onderzoek uit moeten gaan. In het begin is dit misschien wat lastiger, maar als leerlingen hierin zelfstandiger worden en beter snappen welke wegen ze moeten bewandelen en waar ze informatie kunnen vinden, zal ook dit steeds minder problemen opleveren.

 

Over een jaar wil ik graag terug naar het X11 om te zien hoe hun concept uiteindelijk vorm heeft gekregen. Omdat wij ons bezoek brachten op het moment dat de locatie voor het eerst open was voor de leerlingen, was er nu nog niet veel te zien. Het meubilair bestond vooral uit stoelen, de rest zou pas later die week bezorgd worden. Maar het kan snel gaan in het onderwijs. Wie weet heeft de rest van Nederland over een jaar ook al veel gehoord van het X11.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten