maandag 2 februari 2015

Het ADDIE-model in dienst van de constructivistische leertheorie

Het ADDIE-model
 
 

Door middel van het ADDIE-model kan een leerling op constructivistische wijze zelf een analyse maken van het hiaat in kennis of vaardigheden. Deze analyse kan helpen om te komen tot een idee (design) om het hiaat te dichten. In de ontwerpfase gebruikt de leerling de opgedane kennis uit de eerste twee fases om te komen tot een werkbare oplossing. Daarna wordt de oplossing toegepast. In de laatste fase wordt het proces geëvalueerd. Eventueel wordt de cyclus nogmaals doorlopen het idee aangepast. De docent begeleidt dit proces door sturing, niet door kennisoverdracht.
Dit model past binnen PGO.

Nadelen:
  • Analyse moet gecheckt worden, anders kan de leerling op een verkeerd denkspoor komen.
  • Het kost veel tijd.
  • Vraagt veel van de begeleidingscompetenties van de docent.
  • Docent moet de leerling zelf laten zoeken naar antwoorden en dus begeleiden 'met de handen op de rug'.
Lilian en Daniëlle



Geen opmerkingen:

Een reactie posten