zondag 8 februari 2015

Hallo!


Om mezelf semi-spontaan voor te stellen en jullie een beeld te geven van de bedoeling van dit blog, volgt hier een verslagje.
Ik werk als docent Mens & Maatschappij op het Fioretti College in Veghel. Dit is een middelbare school voor vmbo en praktijkonderwijs. Ik geef les aan leerlingen van de onderbouw van het vmbo. Daarnaast ben ik ook mentor van een 2-mavo klas.

Tijdens mijn werk merkte ik dat de leerlingen het leuk vinden om de actualiteit te betrekken bij thema's die eigenlijk passen binnen geschiedenis, aardrijkskunde of economie. De leerlingen vonden het heel interessant om actuele gebeurtenissen te bespreken en hierdoor te begrijpen, en tegelijkertijd leken ze hierdoor de lesstof ook relevanter en interessanter te vinden. Ik schrijf leken, omdat ik hier nog geen goed onderzoek op los heb gelaten ;-).

Het ontwikkelen van onderwijs en lesmateriaal heeft altijd mijn aandacht gehad. Ik vind het lesgeven puur vanuit de methode niet uitdagend genoeg en vaak sluit de methode niet voldoende aan bij mijn leerlingen, doordat de methode geschreven is op 'de gemiddelde leerling'. Ik ben die gemiddelde alleen nog nooit tegengekomen.

Dit LA wil ik me vooral gaan richten op het betrekken van actualiteit binnen de lessen. Actualiteit behandelen is bijna vanzelfsprekend binnen een maatschappijvak, maar ik merk dat mijn collega's het soms lastig vinden om hiermee om te gaan. Want hoe bespreek je moeilijke onderwerpen als terrorisme en politiek? Daarnaast is het niet - helemaal - te voorspellen wat de toekomst gaat brengen en dus ook niet wat het volgende actuele onderwerp gaat zijn. Hier meteen op inspelen is lastig, zeker als je 's avonds geen tijd hebt om een les voor te bereiden over een gebeurtenis van die dag, waar je de volgende dag les over moet geven.

Tijdens dit LA wil ik een model ontwikkelen dat het voor docenten mogelijk maakt om met minimale voorbereiding een actueel onderwerp te behandelen. Op deze manier kost het hen weinig tijd en kunnen we actuele onderwerpen wel behandelen binnen de lessen.
Dit model richt zich niet speciaal op Mens & Maatschappij. Actuele onderwerpen zijn niet alleen maatschappij gerelateerd, maar kunnen ook gelinkt worden aan natuur, techniek, taal en andere aspecten van verschillende vakken. Daarom is het belangrijk om een model te ontwikkelen dat door meerdere docenten van verschillende vakken te gebruiken is.

Best een uitdaging, toch?

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen Lilian en een prachtige foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lilian, je idee is een goed startpunt maar vraagt nog wel verder invulling. Met name het bepalen van het 'Wat 'geleerd moet worden, en door 'Wie'. Het herontwerp moet aansluiten bij een geconstateerde en gedragen behoefte in de school. Daarmee krijgt het draagvlak. We willen niet dat mensen in LA2 vanuit een persoonlijk leuk idee ("stokpaardje") iets gaat maken. Die ondertoon zit er bij jou wat in en daar wil ik nog even met je naar kijken.
    In je bericht over X11 leg je een link naar onderzoekende houding. Dat zou een mooi concept kunnen zijn wat je in je ontwerp meeneemt. Het moet een integraal ontwerp zijn dus is een tweede dimensie nodig. Dat kan een bepaalde vakinhoud of leerlijn zijn. Maar je kan daarvoor ook de docent als lerende nemen. Bijv. gericht op hun ontwerpvaardigheden van lessen. Kortom: zorg voor meerde dimensies waarbij de leerling altijd erin moet zitten. Sluit aan bij inzichten uit je curriculum-analyse, en maak zichtbaar hoe je aan draagvlak voor je idee werkt tijdens je ontwerpproces. We kunnen morgen nog even sparren. grts. Michiel

    BeantwoordenVerwijderen