Globalisering
Globalisering is een proces van wereldwijde interactie tussen mensen, bedrijven, regeringen en culturen. Het NCDO (centrum voor mondiaal burgerschap) noemt globalisering de toename van de internationale relaties op het gebied van kapitaal, mensen, goederen, ideeën en culturen. Volgens het OECD rapport Trends Shaping Education brengt globalisatie mensen overal ter wereld samen en delen zij daardoor hun cultuur, ideeën, vaardigheden en goederen.
Globalisering
houdt in dat grenzen wereldwijd verdwijnen. Afstanden worden relatief korter. Mensen
zijn deel uit gaan maken van een samenhangend wereldsysteem.
Jan van der Hoek heeft over
globalisering een trendanalyse gemaakt, waarin hij schrijft dat in de (nabije)
toekomst grenzen en handelsrestricties verdwijnen. Volgens hem heeft
globalisering invloed op de economie, maar zeker ook op cultureel en
maatschappelijk vlak. Westerse en niet-westerse culturen gaan door elkaar heen
lopen. Kennis wordt het belangrijkste exportproduct van Nederland.
Globalisering anno 2015 |
Drijvende
krachten
zijn de informatie- en communicatietechnologie, investeringen en internationale
handel. Dit zijn krachten die in de laatste 50 jaar een grote ontwikkeling
hebben doorgemaakt en die invloed hebben op al het leven op aarde. Deze
krachten zorgen ervoor dat mensen direct met elkaar in contact staan. Een andere
drijvende kracht is het beschermen van het eigen territorium van mensen door
henzelf. Veel mensen hebben het gevoel dat hun privacy steeds meer verdwijnt.
Reacties zijn dan het verwijderen van hun sociale media accounts, aandacht voor
offline
leven en in de letterlijke zin het sluiten van grenzen. Dat gebeurt op landelijke
niveaus, maar ook op lokale.
Globalisering zorgt voor een nieuwe wereld. Volgens het NCDO moeten mensen besef hebben
van mondiale patronen van uitwisseling, van onderlinge afhankelijkheid tussen
mensen en van de complexiteit van al die
verschillende relaties en machtsverhoudingen die het gevolg zijn van die
globalisering. Om wereldburger te worden moeten mensen inzicht hebben in
globaliseringsprocessen en kennis van de historische processen die geleid
hebben tot globalisering.
In het onderwijs moet daarop ingespeeld
worden door de focus niet te leggen op Nederland, maar mondiaal.
Docenten moeten vaardigheden hebben die op dit moment
nog niet zo belangrijk lijken. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om creativiteit,
innovatie, samenwerken, onderzoek, reflectie en blijvend investeren in de eigen
professionaliteit. Doordat het belangrijkste exportproduct van Nederland kennis is, moeten scholen zich op kennisontwikkeling richten. Dat moeten zij doen door middel van het stimuleren van de ontwikkeling van de 21st Century Skills.
Daarnaast is het belangrijk dat de lessen op school zich niet richten op Nederland, maar juist op de wereld als geheel. De focus ligt op school op het vermogen om nieuwe kennis te ontwikkelen. Een leven lang leren is bij iedereen bekend. Dit houdt in dat de school niet wordt afgesloten met een diploma, maar met een startkwalificatie. Iedereen zal zich moeten blijven ontwikkelen en blijven leren. Scholen moeten stimuleren om te blijven leren. Ben Verwaayen geeft aan dat scholen mensen het vertrouwen, vermogen en de ambitie moet meegeven om te leven in een mondiale wereld.
Het
aanleren van deze lerende houding begint op de basisschool en gaat verder op de
middelbare school. Om in de toekomst deel uit te maken van de werkende
bevolking, moeten mensen steeds opnieuw bijleren. Globalisering is daarom een
zeer relevante trend in het onderwijs. Vervolgopleidingen moeten hun
programma’s aanpassen op de behoeften van mensen van uiteenlopende leeftijden
en voorgeschiedenissen. Het leren moet nog meer maatwerk worden. Een uitspraak
van Seneca uit 45 na Chr. blijkt dan opeens verrassend actueel: ‘Non scholae sed vitae discimus’ (Niet voor
de school, maar voor het leven leren wij).
Een
ander punt waar basisscholen al vroeg mee moeten beginnen, is het aanleren van
een milieubewuste houding bij de leerlingen. Milieuproblematiek is per
definitie een mondiaal probleem en is en blijft een onderwerp dat iedereen
aangaat. Het vroeg bewust maken van de eigen invloed op het milieu is een taak
van het basisonderwijs. Het voortgezet onderwijs moet hierop voortbouwen en
leerlingen bewust maken van de maatregelen die zij zelf op dat moment en in de
toekomst kunnen nemen om te zorgen voor de aarde. Ook hoge scholen moeten zich
hierin verdiepen, omdat studies en opleidingen die te maken hebben met het
behoud van het milieu een grotere plek in zullen gaan nemen.
De
ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie zullen een grote
rol moeten gaan spelen in het onderwijs. Leerlingen moeten leren op een
verantwoorde wijze om te gaan met de grote hoeveelheid – veranderende –
informatie waar zij elke dag mee te maken krijgen. De basisschool moet
leerlingen in een vroeg stadium wegwijs maken in een wereld waarin niet alles
wat geschreven of gezegd wordt klopt, en leerlingen leren hoe zij daarin keuzes
kunnen maken. Basisscholen, middelbare scholen, vervolgopleidingen, hbo’s en universiteiten
moeten een doorlopende leerlijn ontwikkelen waarin deze vaardigheden steeds
terugkomen op een hoger niveau.
Gevolgen globalisering |
Ik adviseer mijn
leerteam om deze trend verder uit te werken.
Globalisering
is niet voor niets als eerste trend genoemd in college. Deze trend heeft
invloed op alle andere trends. Door globalisering wordt de kloof tussen rijke
en arme mensen duidelijker, doordat mensen nog makkelijker en sneller met
elkaar in contact komen. Globalisering kan er ook voor zorgen dat meer mensen
zich bewust worden van deze kloof en zich in gaan zetten om deze kloof te
dichten. Duurzaamheid wordt een onderwerp dat wereldwijd met behulp van
samenwerking op mondiaal en individueel niveau aangepakt moet worden. De nieuwe
media maken het mogelijk dat wereldwijde problemen en oplossingen gedeeld
kunnen worden en indien nodig bestreden of uitgevoerd. Door aandacht voor de
maatschappelijke onrust en het leren begrijpen en accepteren van verschillen op
mondiaal niveau kan de wereld een prettige plek blijven om te wonen. Aan de
andere kant moeten mensen het gevoel behouden dat zij invloed hebben op hun
eigen leven en dat hun privacy niet beschadigd raakt door de mondialisering.
Mensen moeten zich bewust zijn en blijven van de privé ruimte van alle burgers.
Mijn groepsleden van The Powerups hebben mijn trendanalyse over globalisering beoordeeld. Deze beoordeling is te vinden op Google Drive.
Mijn groepsleden van The Powerups hebben mijn trendanalyse over globalisering beoordeeld. Deze beoordeling is te vinden op Google Drive.
Trend: globalisering
BeantwoordenVerwijderenJe hebt een kernachtige beschrijving gemaakt van de trend globalisering, waarin je duidelijk aangeeft waarom deze effecten heeft op alle andere trends. Dat is tevens de onderbouwing waarom je niet koos voor het uitwerken van de andere trends.
Krachtig in je uitwerking van de quest vind ik het deel offline versus online. Hoewel deze trend reeds aan de gang is, merk je inderdaad dat wanneer het over grenzen gaat hier op dit moment veel over nagedacht wordt door mensen, zowel individueel als mondiaal. Zowel offline als online.
Je geeft in één van de eerste regels aan dat de trend globalisering invloed heeft op alle andere genoemde trends. Je komt hier aan het eind van je beschrijving weer op terug, waarom op deze plek? Ik begrijp je bedoeling maar het maakt je betoog wel wat algemeen. Het is daardoor wat lastiger om te focussen.
Je benoemt diverse drijvende krachten. Bij het ingaan op de verbinding met de andere trends leg je verbindingen met de andere onderwijssectoren. Op welke drijvende krachten wil je precies focussen? Hoe zet je ze tegenover elkaar in assen in een scenariosjabloon? Heb je ook een beeld van de tegentrend? Want wat gebeurt er als in het onderwijs geen aandacht besteed wordt aan het globaliseren?
Het gebruik van je netwerk (binnen en buiten de eigen school) en de grenzen van de maatschappelijke opdracht van de school verdienen in quest 2 nog nadere aandacht.