En omdat we toch zo lekker bezig zijn, slinger ik ook
meteen mijn taxonomie nog een keer naar voren: BLOOM!
Bloom heeft in 1956 een taxonomie ontwikkeld om een onderscheid te maken in de verschillende denkniveaus bij lerenden. De taxonomie van Bloom wordt hiërarchisch weergegeven, om duidelijk te maken dat de lerende een niveau pas kan behalen als hij de voorgaande ook heeft behaald.
Dit komt ook weer terug in mijn trapmodel. Het is voor een leerling niet mogelijk om stappen over te slaan, omdat er een hiërarchische opbouw zit in de vaardigheden.
In de jaren ’90 heeft Lorin Anderson de taxonomie
herzien. Hij heeft de hoogste twee denkniveaus omgedraaid, omdat het volgens
hem pas mogelijk was om iets nieuws te creëren, als daar een gedegen evaluatie
aan vooraf is gegaan. Deze ‘nieuwe’ taxonomie van Bloom staat weergegeven in de
afbeelding bij dit stukje, maar klik vooral op de link, want daar is hij nog veel interactiever weergegeven.Bloom heeft in 1956 een taxonomie ontwikkeld om een onderscheid te maken in de verschillende denkniveaus bij lerenden. De taxonomie van Bloom wordt hiërarchisch weergegeven, om duidelijk te maken dat de lerende een niveau pas kan behalen als hij de voorgaande ook heeft behaald.
Dit komt ook weer terug in mijn trapmodel. Het is voor een leerling niet mogelijk om stappen over te slaan, omdat er een hiërarchische opbouw zit in de vaardigheden.
Evaluatie is binnen mijn trapmodel een belangrijk
onderdeel, omdat leerlingen ook op die manier laten zien waar zij staan op de
trap. Daarna kunnen zij weer door naar een volgende uitdaging.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten