zondag 12 april 2015

Trapmodel

Weer wat veranderd aan mijn trapmodel: de vorige was vooral gebaseerd op mijn eigen bevindingen, deze is gebaseerd op dat wat er in de literatuur en kerndoelen te vinden is. Ik heb me vooral gericht op kerndoel 36 en kerndoel 39 van het VO.

Binnen mijn trapmodel vindt differentiatie vooral plaats op het proces en product. De inhoud (dat wat onderzocht moet worden) zal in het begin bij de meeste groepen gelijk zijn, of binnen hetzelfde thema vallen. Pas later gaan leerlingen zelf bekijken wat ze willen onderzoeken.

Aan het begin van een leerjaar/project is het belangrijk dat de docent weet waar de leerlingen 'staan' binnen het trapmodel. Sommige leerlingen kunnen al wat verder zijn dan anderen. Zij kunnen de andere leerlingen helpen bij het onderzoek doen.
Leerlingen laten hun niveau van het beheersen van de onderdelen van het trapmodel zien door reflectie op hun werk (wat hebben zij gedaan en op welke manier). De docent stuurt hen hierin en kan leerlingen ook elkaar laten helpen. De feedback is hierbij vooral gericht op het proces.
Pas later, als het onderzoek gepresenteerd wordt, is er feedback op het product. Met de tips en tops kunnen de leerlingen weer verder met een nieuw onderzoek, dat gestructureerd is volgens hun beheersingsniveau.

Voor mijn trapmodel heb ik ook gebruik gemaakt van het boek 'Klaar voor de 21e eeuw' van Marzano en Heflebower (ISBN: 978-94-6118-1749).

De link naar mijn nieuwe trapmodel:
https://drive.google.com/file/d/0BwCb15riORVYdDZpZlFudG5ySms/view?usp=sharing

1 opmerking:

  1. Ziet er goed uit Lilian, heb je al iets terug gehoord van Adriaan over je trapmodel?
    Tot morgen, Rob - 21st/5

    BeantwoordenVerwijderen