zondag 12 april 2015

Curriculumanalyse - de nieuwste versie.

Mijn analyse had nog een paar kleine aanpassingen nodig, vooral in Deel D. Hieronder dus de nieuwe link naar Deel D:

https://drive.google.com/file/d/0BwCb15riORVYZjZrZ014blJKUFk/view?usp=sharing

En de link naar de feedback van Daniƫlle Stephan:

https://drive.google.com/file/d/0BwCb15riORVYUzNuX0NQMmV1c3c/view?usp=sharing


Herontwerp:

Zoals in deel D van mijn curriculum analyse beschreven, zijn er verschillende punten binnen mijn school die aandacht verdienen. Voor mijn herontwerp richt ik me op het aanleren van (digitale) informatievaardigheden. Ik heb hier om verschillende redenen voor gekozen. Zo valt uit de analyse op, dat de school de intentie heeft om leerlingen niet alleen kennis bij te brengen, maar ook vaardigheden. Uit de toetsen die doorgaans gegeven worden, blijkt dit niet. Er is dus meer aandacht nodig voor vaardighedenonderwijs.

Daarnaast is ‘burgerschap’ een onderwerp dat op school hoog op de agenda staat van de bestuursleden. In de praktijk komt hier echter weinig van terug. Docenten weten vaak niet wat het is en hoe zij hiermee aan het werk kunnen. Leerlingen vinden het een vaag begrip en hebben geen idee dat zij hierin een belangrijke rol spelen.

Binnen burgerschap is het deelnemen aan de maatschappij, kritisch kunnen denken en een eigen, gefundeerde, mening kunnen vormen belangrijk. Leerlingen roepen vaak dingen zonder er bij na te denken of na te gaan of dat wat zij zeggen wel klopt. Een van de manieren om dit tegen te gaan, is leerlingen te leren omgaan met informatie. Net zoals bij het aanleren van andere vaardigheden, gaat dit het beste in stapjes. Daarom leent het aanleren van (digitale) informatievaardigheden zich uitstekend voor een trapmodel.

Omdat ‘omgaan met informatie’ in verschillende studies een onderdeel is van digitale geletterdheid, zit die overlap ook in mijn trapmodel.

1 opmerking:

  1. Hoi Lilian, goede en belangrijke aanvulling heb je gedaan. Daarmee je curriculum-analyse volledig gemaakt en een logische lijn aangebracht naar je her-ontwerp. Wat vinden je collega's van deze analyse en prioritering, heb je daar zicht op?

    BeantwoordenVerwijderen