https://drive.google.com/file/d/0BwCb15riORVYZjZrZ014blJKUFk/view?usp=sharing
En de link naar de feedback van Daniƫlle Stephan:
https://drive.google.com/file/d/0BwCb15riORVYUzNuX0NQMmV1c3c/view?usp=sharing
Herontwerp:
Zoals
in deel D van mijn curriculum analyse beschreven, zijn er verschillende punten binnen mijn school die aandacht verdienen.
Voor mijn herontwerp richt ik me op het aanleren van (digitale)
informatievaardigheden. Ik heb hier om verschillende redenen voor gekozen. Zo
valt uit de analyse op, dat de school de intentie heeft om leerlingen niet
alleen kennis bij te brengen, maar ook vaardigheden. Uit de toetsen die
doorgaans gegeven worden, blijkt dit niet. Er is dus meer aandacht nodig voor
vaardighedenonderwijs.
Daarnaast
is ‘burgerschap’ een onderwerp dat op school hoog op de agenda staat van de
bestuursleden. In de praktijk komt hier echter weinig van terug. Docenten weten
vaak niet wat het is en hoe zij hiermee aan het werk kunnen. Leerlingen vinden
het een vaag begrip en hebben geen idee dat zij hierin een belangrijke rol
spelen.
Binnen
burgerschap is het deelnemen aan de maatschappij, kritisch kunnen denken en een
eigen, gefundeerde, mening kunnen vormen belangrijk. Leerlingen roepen vaak
dingen zonder er bij na te denken of na te gaan of dat wat zij zeggen wel
klopt. Een van de manieren om dit tegen te gaan, is leerlingen te leren omgaan
met informatie. Net zoals bij het aanleren van andere vaardigheden, gaat dit
het beste in stapjes. Daarom leent het aanleren van (digitale)
informatievaardigheden zich uitstekend voor een trapmodel.
Omdat
‘omgaan met informatie’ in verschillende studies een onderdeel is van digitale
geletterdheid, zit die overlap ook in mijn trapmodel.
Hoi Lilian, goede en belangrijke aanvulling heb je gedaan. Daarmee je curriculum-analyse volledig gemaakt en een logische lijn aangebracht naar je her-ontwerp. Wat vinden je collega's van deze analyse en prioritering, heb je daar zicht op?
BeantwoordenVerwijderen