Omdat ik besloten heb mijn onderzoek van LA5 om te gooien
en het te richten op ICT binnen het onderwijs, ben ik dit weekend weer opzoek
gegaan naar goede bronnen. Dat lukte vrij aardig, maar wat nog beter was; LA5
en LA2 sluiten steeds meer op elkaar aan. Daardoor zit ik steeds beter in het
onderwerp en kan ik snel koppelingen maken tussen de twee LA’s.
‘Het onderwerp’ is de combinatie van digitale geletterdheid
en onderzoek leren doen. Onderzoek leren doen is kerndoel 39 binnen het VO. Binnen
de lessen M&M op het Fioretti College wordt hier meer dan voldoende
aandacht aan besteed, maar op één punt hebben we naar mijn idee nog wel wat
winst te behalen: het aanleren van onderzoeksvaardigheden.
Bij leerlingen die niet weten hoe ze iets opslaan op een
USB-stick ga je ervan uit dat er wat hiaten zitten in de digitale
geletterdheid, maar opeens is me ook vrij duidelijk hoe het komt dat leerlingen
af en toe zonder blikken of blozen onzin staan te verkopen tijdens een
presentatie. Blijkt dat je ze echt eerst moet uitleggen dat oncyclopedia.org
geen betrouwbare bron is…
Binnen LA2 wil ik
een model gaan ontwikkelen waarbij leerlingen elk leerjaar beter worden in het doen van onderzoek,
waarbij digitale geletterdheid en onderzoeksvaardigheden een grote rol spelen.
Binnen onderzoeksvaardigheden vallen natuurlijk ook informatievaardigheden. Die
informatievaardigheden behoren volgens het SLO tot de standaarduitrusting van
een digitaal geletterde. Mag ik dan nu al de conclusie trekken dat we onze
leerlingen echt moeten helpen digitaal geletterd te worden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten