zondag 5 april 2015

Digitale geletterdheid en kerndoel 39


Omdat ik besloten heb mijn onderzoek van LA5 om te gooien en het te richten op ICT binnen het onderwijs, ben ik dit weekend weer opzoek gegaan naar goede bronnen. Dat lukte vrij aardig, maar wat nog beter was; LA5 en LA2 sluiten steeds meer op elkaar aan. Daardoor zit ik steeds beter in het onderwerp en kan ik snel koppelingen maken tussen de twee LA’s.

‘Het onderwerp’ is de combinatie van digitale geletterdheid en onderzoek leren doen. Onderzoek leren doen is kerndoel 39 binnen het VO. Binnen de lessen M&M op het Fioretti College wordt hier meer dan voldoende aandacht aan besteed, maar op één punt hebben we naar mijn idee nog wel wat winst te behalen: het aanleren van onderzoeksvaardigheden.

Bij leerlingen die niet weten hoe ze iets opslaan op een USB-stick ga je ervan uit dat er wat hiaten zitten in de digitale geletterdheid, maar opeens is me ook vrij duidelijk hoe het komt dat leerlingen af en toe zonder blikken of blozen onzin staan te verkopen tijdens een presentatie. Blijkt dat je ze echt eerst moet uitleggen dat  oncyclopedia.org geen betrouwbare bron is…

Binnen LA2 wil ik een model gaan ontwikkelen waarbij leerlingen elk leerjaar  beter worden in het doen van onderzoek, waarbij digitale geletterdheid en onderzoeksvaardigheden een grote rol spelen. Binnen onderzoeksvaardigheden vallen natuurlijk ook informatievaardigheden. Die informatievaardigheden behoren volgens het SLO tot de standaarduitrusting van een digitaal geletterde. Mag ik dan nu al de conclusie trekken dat we onze leerlingen echt moeten helpen digitaal geletterd te worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten