dinsdag 12 april 2016

Netwerken

Binnen LA4 is het belangrijk dat je je netwerk verkent, vergroot en laat zien hoe je je daarin gedurende dit LA (en de rest van de opleiding) hebt ontwikkeld.
Ik vond dat een moeilijk concept. Wie behoren er tot mijn netwerk?
Als eerste behoren tot mijn netwerk mijn vrienden die ik tien jaar geleden op de lerarenopleiding leerde kennen en met wie ik geregeld praat over het onderwijs en onze plek daarin. Eén van hen, Wessel Peeters, heeft twee jaar geleden de MLI gevolgd in Utrecht en is nu betrokken bij diverse onderwijs vernieuwende groepen. Via de website die hij met een aantal enthousiaste bevriende collega's heeft opgezet, krijg ik regelmatig inspirerende ideeën toegespeeld. Hij geeft zelf les in Maatschappijleer en wist me als eerste te vertellen dat dat binnenkort landelijk omgedoopt wordt tot Maatschappijkunde. Die domeinnaam heeft hij vast vastgelegd en hij is bezig hier een mooie website van te maken. Onze gesprekken over maatschappijleer/-kunde zijn een inspiratiebron geweest voor mijn verhaal dat ik geschreven heb voor Quest 4.
Een belangrijke andere persoon uit mijn netwerk is daar ook bij betrokken geweest. Dianne Romijnders heeft feedback gegeven op mijn verhaal. Het lijntje met haar is erg kort doordat ze mijn zus is. Dat zij ook de MLI in Eindhoven gevolgd heeft is een mooi pluspunt; ze begrijpt waar de studie over gaat en wat er verwacht wordt. We verschillen in onze onderwijsopvattingen wel regelmatig van mening. Misschien komt dat ook doordat zij in het PO werkt en ik in het VO.

Mijn netwerk bestaat natuurlijk uit nog veel meer mensen: (ex-)collega's, andere vrienden, oud medestudenten van de lerarenopleiding en medestudenten van de MLI. In januari is mijn netwerk weer een stukje uitgebreid, doordat ik deelnam aan het Koerscafé van Ons Middelbaar Onderwijs, de overkoepelende organisatie waar ook de school waar ik werk onder valt. Tijdens dit Koerscafé praatten we in groepjes over het nieuwe schoolplan. Het schoolplan wordt nu vormgegeven voor de jaren 2017-2023. Het was een interessante bijeenkomst, zeker doordat docenten van 14 verschillende scholen aanwezig waren. We discussieerden over verschillende onderwerpen die met de school en het lesgeven te maken hebben. Dit leverde mooie gesprekken op. Uiteindelijk is hiervan ook een verslag gemaakt waarin de uitkomsten van de besprekingen te lezen zijn.

Na deze bijeenkomst ben ik via LinkedIn lid geworden van de groep Koers 2023 vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. Als ik straks meer tijd heb na het afsluiten van de MLI hoop ik hier meer in te kunnen betekenen en een actievere rol te gaan spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten